Att marknadsföra sig som frilansjournalist
Att jobba på frilansbasis är mångas dröm. Tänk att själv kunna bestämma över sin tid, när och hur man vill arbeta, samt vilken typ av arbeten man vill åt sig. Men det många inte tänker på är att detta arbetssätt skiljer sig en hel del från att vara fast anställd och bli tilldelad uppdrag från någon annan. Att vara sin egen chef låter kanske som en utopi men faktum är att det också kräver en hel del arbete för att få en egen verksamhet att rulla på och bli lönsam. Det gäller att hela tiden få in nya uppdrag, sälja in sina idéer och marknadsföra sina tjänster.
Marknadsföringen är verkligen a och o. Det är enormt viktigt att ditt och företagets namn etableras i en så stor krets som möjligt. Det kan vara bra att ha en hemsida där man kan presentera sin verksamhet och visa upp tidigare arbeten. Att vara aktiv på sociala medier är också viktigt, likväl som att skaffa sig en riktigt bra LinkedIn-sida så att uppdragsgivare kan hitta dig. Se också till att alltid ha med dig uppdaterade visitkort som du kan dela ut när du är ute på uppdrag eller i olika möten.
Ett enkelt sätt att uppmärksamma, och påminna potentiella kunder om att man finns till hands är att skicka ut regelbundna nyhetsbrev. Detta brukar vara effektivt och är varken svårt eller speciellt tidskrävande. Idag finns det till och med tjänster avsedda för just detta ändamål. Funderar du på om detta är något för dig bör du testa hur enkelt det är att skapa nyhetsbrev med Rule, ett företag som är specialiserade på digital marknadsföring och marketing automation.
Ett annat bra sätt att få marknadsföra sig själv är att gå med i en medie- eller journalistorganisation. De har ofta regelbundna träffar där man kan knyta kontakter och inleda samarbeten med andra i branschen. Att träffa andra kollegor i samma bransch kan ofta skapa nya möjligheter. Kanske känner de till jobb som de inte själv hinner med eller har kunder som vill ha vissa specialkunskaper som de själva saknar men som du besitter.